Skatteetaten har gitt uttale i sak om symjeanlegg i Volda

Bilete av løysingsforslaget til Christie & Opsahl AS. UTsida av den nye symjehallen. - Klikk for stort bilete Christie & Opsahl AS Skatteetaten har i brev den 7 juli ikkje godkjent det nye symjeanlegget i Volda som opplevelsessenter.

I si vurdering legg Skatteetaten følgjande til grunn:

"Anlegget skal inneholde fire basseng av varierende størrelse, som er tilrettelagt for svømming/stuping.

Bassengene skal ha forskjellig funksjon og skal dekke behovene til forskjellige brukergrupper. Etter skatte-kontorets syn taler bassengenes utforming og funksjonalitet for at det er svømming, stuping, trening og svømmeopplæring som er det sentrale.

Anlegget vil imidlertid tilby noen flere attraksjoner; som kaldkulp, stor og liten sklie samt uteboblebad med tilknyttet dusj. Disse attraksjonene er det etter skattekontorets syn er det ikke uvanlig å finne i større svømmehaller. Imidlertid er innretningene ikke rettet mot svømming som en idrettsaktivitet, men mot lek og rekreasjon. Disse kan derfor trekke i retning av at hallen kan anses som et opplevelsessenter. Særlig gjelder dette den store sklien, som skiller seg fra de mindre, tradisjonelle vannskliene som ofte finnes i svømmehaller.

Etter skattekontorets syn vil aktivitetene likevel ikke bidra til å endre anlegget fra et svømmeanlegg til et opplevelsessenter. Dette fordi attraksjonene utgjør en liten del av tilbudet i anlegget. Som beskrevet ovenfor vil anlegget ha mange basseng og vil kunne tilby flere fasiliteter som vanligvis tilbys i svømme-haller. Etter vårt syn vil bassengene, som er utformet for utøvelse av idrettsaktivitet, dominere overfor de øvrige aktivitetene. Motstrømskanalen kan delvis anses rettet mot lek/rekreasjon, men den er ganske liten, og ikke del av et større bølgebasseng eller lignende. Skattekontoret kan ikke se at noen av de øvrige bassengene i anlegget vil være særskilt utformet for annet enn svømming, noe som kjennetegner anlegg som bedømmes som opplevelsessenter.

På bakgrunn av dette legger skattekontoret til grunn at bruken av de øvrige attraksjonene vil være underordnet anleggets karakter av å gi tilgang til utøvelse av idrettsaktiviteter."

Prosessen vidare

Kommunen fortset samspelfase i prosjektet i tråd med framdriftsplanen og dei vedtak som er lagt til grunn for saka.

Etter ferien vil kommuneleiinga vurdere konsekvensane av Skatteetaten sin konklusjon opp mot kommunestyret sitt vedtak om å realisere badeanlegget.